Van de gasten
Ongewenst gedrag van gasten
Het kan gebeuren dat een gast ongewenst gedrag vertoont. Dit is niet de bedoeling van de service van een inloophuis. Ongewenst gedrag heeft effect op iedereen. Het is belangrijk hierop te letten en dit door te geven aan de coördinators.
Te aanwezig, waardoor anderen niet aan bod komen.
Als
gasten te aanwezig zijn en constant het woord nemen (en alle aandacht
eisen), dan moet je deze erop wijzen dat je ook aandacht moet geven aan
de andere gasten. Je kunt dit gedrag onderbreken door vragen te stellen
aan een van de andere gasten en daarop in te gaan. Vooral introverte
personen komen anders niet goed aan bod. Probeer dit eens uit, je zult
zien dat het werkt.
Maken van racistische opmerkingen.
Al eerder hebben we aangegeven dat dit niet mag. Het is ook beledigend.
Opdringen van geloof en overtuiging
Neem deze gasten even apart en maak duidelijk dat dit niet mag. Het is af te raden om in bijzijn van de andere gasten deze mensen te corrigeren. Niemand vind het leuk om ‘en publiek’ gecorrigeerd te worden.
Ongewenste benadering
Ongepast aanraken en afkeurend seksueel gedrag hoef je niet te accepteren. Meldt dit gelijk aan de coördinators(s).
Verkoop of promotie van producten, medicijnen en/of (alternatieve)behandelingen zonder goedkeuring
Dit is absoluut niet toegestaan.
De rol van gastvrouw gaan overnemen.
Waak daarvoor! Een kopje koffie of thee inschenken mag natuurlijk altijd.
Als er geen verbetering optreed:
- Vraag de gast voor een gesprek onder vier ogen.
- Maak duidelijk waar de irritaties liggen en vraag of de gast zich dat bewust is?
- Vraag of je er op kunt rekenen dat het niet meer voorkomt.
- Maak afspraken en vertel de consequenties.
De gastvrouw kan kiezen voor:
- Een afkoelperiode met een proeftijd
- Definitief geen toegang meer, is voorbehouden aan de coördinator.
Noot: Als gasten de aanwijzingen van de gastvrouw niet willen opvolgen, dan blijft er niets anders over dan de gast te vertellen dat deze niet meer welkom is in het inloophuis.