Empatisch luisteren

Met empathisch luisteren wordt bedoeld
Dat je probeert te begrijpen hoe de ander zich voelt en probeer je je te verplaatsen in de ander. Als je een ruzie probeert bij te leggen dan sta je open voor elke mogelijkheid om een situatie te bekijken of nog beter op te lossen. Als je empathisch wil luisteren of je wil verbinden met de ander dan is het nuttig om te weten hoe je een gesprek succesvol kunt laten verlopen. Dit kun je doen door te letten op hoe je luistert.Empathisch luisteren, luisteren met liefdevolle aandacht

Empathisch luisteren is meer dan actief luisteren alleen.
Als je laat zien dat je actief luistert, dan gebruik je vaardigheden die ervoor zorgen dat een gast weet dat je begrijpt wat deze aan jou vertelt. Je geeft bijvoorbeeld ‘ik begrijp het signalen’, vat samen en stelt nieuwe vragen. Empathisch luisteren gaat een stapje verder en zorgt voor echt contact in een gesprek. Je communicatie wordt nog effectiever.

De betekenis van empathisch is inlevend.
In de psychologie betekent empathie een manier van luisteren waarbij de luisteraar laat merken dat hij niet alleen de inhoud van de boodschap begrijpt, maar ook de emotionele signalen ontvangt. Hierdoor voelt de gesprekspartner zich veilig en geborgen. De gast krijgt het gevoel dat de gastvrouw zich onvoorwaardelijk op haar richt. Dit voelt veilig.

Hoe bereik je het gevoel dat een gast zich volledig begrepen voelt?

  • Allereerst is het belangrijk dat je zorgt voor een omgeving waarin iemand zich veilig kan voelen en waar deze niet gestoord wordt.
  • Het kan zijn dat de gast graag wil dat er iemand bij is. De partner, kind, vriend etc. Dit is altijd oké.
  • Zorg ervoor, dat je zelf ook in de juiste stemming komt, nog voordat het gesprek begint.
  • Vertel de gast over de privacy van het huis en wat deze kan verwachten. (je kunt dit e.v.t overhandigen)
  • Neem vijf minuten voor de start de tijd om rustig te worden en te concentreren op het komende gesprek. Lees je zo nodig in.
  • Zorg dat je aantekeningen kunt maken, (pen schrijfpapier of notebook).
  • Laat je niet storen!
  • Laat direct merken dat je je uitsluitend met deze gast bezighoudt.
  • Maak vriendelijk oogcontact en richt je volledig op de persoon.
  • Stel vragen om de gast zich op haar gemak te laten voelen, bijvoorbeeld ‘wil je iets drinken’ of  ‘zit je hier goed”niet te koud?’.
  • Als je het gesprek begint, stel open en neutrale vragen zonder waardeoordeel.
  • Concentreer je op het gesprek en op wat de gast je vertelt.
  • Stel je open voor het gesprek, zonder na te denken waar het heengaat.
  • LET OP DE EIGEN LICHAAMSTAAL
  • Luister naar de gast en niet naar het verhaal in je eigen hoofd.
  • Laat je niet afleiden. (geef dat ook door aan de andere gastvrouwen om dit niet te doen)
  • Vraag door, maar voorkom dat je tijdens het verhaal van de spreker, de vragen al aan het bedenken of nog erger al aan het beantwoorden bent.
  • Laat mensen bij voorkeur zelf de oplossing bedenken (je mag het wel sturen)
  • Stel je open voor eventuele emoties en benoem ze ook. (ze mogen er zijn)
  • Als het gesprek moeilijk verloopt, vraag dan wat daar de reden van is. (ik zie dat je het moeilijk vind om er over te praten, wat kan ik doen om dat te veranderen).
  • Controleer de lichaamstaal van de ander. Is het gespannen? Neem dan een pauze.  (even ademhalen)
  • Benoem e.v.t wat je ziet. (ik zie dat het veel met je doet, wil je even een pauze?)
  • Focus je vooral op het doel van het gesprek en wat je samen wilt bereiken!

Wat beslist niet:

  • Dwing nooit iemand om iets te vertellen wat deze niet wilt.
  • Ga niet gelijk adviseren, maar wacht af wat de gast allemaal te vertellen heeft.
  • Zorg dat je geen weerstand oproept.
  • Zet je telefoon uit en vraag dat ook aan de gast (tijdens het gesprek)

Begrip is niet hetzelfde als dezelfde mening hebben
Daarnaast is het begrijpen van wat je gast je wil vertellen niet hetzelfde als het er mee eens zijn. Je kunt een andere mening hebben en toch begrip hebben voor de gevoelens en het verhaal. Empathisch luisteren kost in het begin veel oefening en energie. Maar het heeft zeker voordelen.

Dankzij Empathisch luisteren:

  • laat je zien dat je je zo goed mogelijk inspant om het verhaal en daarmee de gast te begrijpen;
  • ontstaat er een beter contact tussen jou en de gast;
  • kun je effectiever communiceren?;
  • toon je betrokkenheid bij de gast;
  • erken je de aangedragen ideeën en inzichten;
  • neem je de gast serieus;
  • geef je de gast de kans zich volledig te uiten om achter zaken te komen waar deze nog niet bewust van was;
  • Vraag? Komt er een proces van persoonlijke groei tot stand.

Het is een uitdaging die je kunt aangaan. Onthoudt dat een gast zelf met oplossingen kan komen, hoe vreemd deze ook mogen zijn. De gastvrouw kan helpen om dit meer vorm te geven, bij te schaven of de gast te laten nadenken of het überhaupt verstandig is.

Laat de gasten nadenken over mogelijke oplossingen.
Hoe kun je dat promoten?

  • Je gaf net aan dat je het anders zou willen. | Hoe anders zou je het aanpakken en welke hulp heb je daarbij nodig?
  • Je zei net dat je niet tevreden bent over je baan, | welke baan zou je wel aanspreken? Wat houdt je tegen?, Wie kun je daar bij helpen?
  • Geen behandelingsmogelijkheid? | Wat kun je ondernemen om wel voor die behandeling in aanmerking te komen?
  • Je gaf aan dat het voor jou niet mogelijk is, maar waarom denk je dat?  | Wat is volgens jou dan wel haalbaar?
  • Je gaf aan dat je niet tevreden bent over je huidige arts | Wat zou je graag veranderd willen zien en weet je de mogelijkheden?

Je ziet dat op elke open vraag ook de vraag komt: ‘wie kun je helpen?’ of  ‘wat houd je tegen’. Hiermee  lok je uit de gast uit. Vaak heeft deze al nagedacht over mogelijke oplossingen en soms zijn deze ook  haalbaar. Maak daar gebruik van en ondersteun dit gevoel. Je kunt met een gast een afspraak maken voor een volgende gesprek met wat huiswerk mee…:-).

Een goede oefening voor de gast zou zijn, om alles thuis eens rustig op papier te zetten, met de volgende kolommen:

  • Dit wil ik…..
  • Dit wil ik niet……
  • Het is haalbaar als ik….
  • Ik heb daarbij hulp nodig van…….

En het compliment is voor jou!
‘Last but not least’, geef  jezelf een schouderklopje als je merkt dat de gast hiermee geholpen is. Dit is wat jou een prima gastvrouw maakt.