De kracht van de stilte

De kracht van de stilte
Een goede vriend van me, Willem van Heijningen  (helaas is hij overleden), leerde me in het jaar 2000 ‘de kracht van de stilte’. En daar heb ik veel aan gehad. Stilte is een sterk instrument. Door stiltes in acht te nemen krijg je vaak meer te horen. Een gast zal dan proberen om het gesprek weer op gang te krijgen. Als gastvrouw krijgt dan vaker de juiste informatie.

In correspondentie werkt het ook.
Mensen die kwaad een bericht schrijven, kunnen vaak beter de volgende dag het geschreven bericht nog eens bestuderen. Hier is stilte: Wachten! In bijna alle gevallen wordt de toon van de brief of email aangepast, waardoor uiteindelijk ook meer bereikt wordt. ‘Wie de bal kaats krijgt hem soms keihard terug’


Wat is het effect van bewust stil zijn tijdens een gesprek?
Je trekt de aandacht van de gast die uiteraard zal wachten op een reactie van jou. De woorden die je daarna zegt, maken daardoor meer indruk. Stiltes tijdens een gesprek worden ook wel eens als onhandig of ongemakkelijk ervaren door een gast. Toch heeft stilte een functie. Maar dan wel goed toegepast en zeker niet te vaak gebruikt.

Hoe lang moet zo’n stilte duren?
4 a 6 seconden is al een mooie tijd om de kracht van je boodschap een flinke oppepper te geven.

Redenen van een moeizaam gesprek
Als gesprekken stroef verlopen en moeilijk op gang komen, dan kunnen er spontaan stiltes vallen. Er kunnen diverse redenen zijn:

  • De gast weet niet meer wat te zeggen.
  • De gast blokkeert in het gesprek.(door emoties b.v.)
  • Er is geen klik tussen jullie beide.
  • Er zijn gevoelens en emoties die wel ervaren worden maar de gast niet wil uitspreken.
  • De gast wil iemand in bescherming nemen (bij misbruik binnen de familie b.v.).
  • Er ligt een gevoelig onderwerp op tafel.
  • De gast voelt zich niet veilig.
  • De gast heeft niet het idee dat je iets kan betekenen of verbeteren.

Stiltes zijn af en toe handig
Stiltes kunnen ook confronterend zijn of als confronterend worden ervaren. Tijdens een stilte kan de ander zichzelf tegenkomen of nadenken over het eigen gedrag of houding. Dat is niet erg en kan zelfs heilzaam zijn en het gesprek bevorderen.

Vastlopen van een gesprek
Als je merkt dat het gesprek niet goed verloopt, vraag dan aan de gast of deze het gesprek met een andere gastvrouw of coördinator wilt voortzetten? De vraag kan ook gesteld worden bij het begin van het gesprek.

Communicatie zonder woorden
Stilte is dus ook een vorm van communicatie. Soms kun je elkaar aanvoelen of een verbondenheid ervaren die zonder woorden wordt uitgedrukt. Dan is een stilte helemaal niet vervelend maar juist een extra dimensie tijdens een gesprek. Denk maar eens aan verliefde mensen. Of mensen in de trein die zonder wat te zeggen contact maken.

Lichaamstaal en stilte
Soms hoef je niets te zeggen maar begrijpt de andere gelijk aan de lichaamshouding wat er wordt bedoeld. Toon Hermans was hier goed in. Mensen begonnen al te lachen zonder dat hij ook maar een woord had gezegd.

Foute inzet van stilte
Stiltes kunnen ook manipulatief ingezet worden. In dat geval is het een vorm van ongezonde druk uitoefenen op de ander en neigt de gespreksstijl naar manipulatie. Voor gastvrouwen en heren is dit een verkeerde techniek.