Ontvangst nieuwe gast

Ontvangst van een nieuwe gast
Een belangrijk moment. In de vorige les lazen we al dat het moeilijk is om ‘over de drempel’ te stappen.

Het is belangrijk om voor af te spreken welke gastvrouw dit gaat doen!Voorbeeld: De deur gaat open en een nieuwe gast(en) komt binnen. Het is belangrijk dat één gastvrouw de gast welkom heet en niet iedereen er op af rent. Meestal begint zo’n praatje met  ‘u komt kennismaken met het inloophuis en wat we voor u kunnen betekenen? Welkom, ik ben……[naam]. Ik ben een van de gastvrouwen van dit inloophuis.  Wilt u een 1:1 gesprek of komt u even kennismaken met onze mogelijkheden. U mag natuurlijk ook aanzitten bij de andere gasten en gastvrouwen. Wilt u een kopje koffie of thee? Dan gaan we daar voor zorgen’.

Noot: Hiermee voorkom je dat een gast dichtklapt als deze graag een privé gesprek wilt.
Wil de gast een 1:1 gesprek, volg dan goed de lessen van gesprekstechnieken en weet waar de grenzen liggen!  Wil de gast aanzitten, laat deze dan lekker praten. Stel geen moeilijke, maar bij voorkeur wel ‘open vragen’. Je komt er meestal dan snel achter waar een gast voor komt. Als de ontvangst een succes was, dan kun je de gast vragen om een registratieformulier in te vullen. Dit is altijd vrijwillig en vrijblijvend. Hierover later meer!