Dienstrooster

Vrijwilligerswerk is vrijwillig maar niet vrijblijvend!
Herken je deze uitspraak? Het klinkt logisch: Als je iets afspreekt, dan moet je het ook waarmaken. Je wordt vrijwilliger omdat iets of iemand je aan het hart ligt of omdat je iets ten goede wilt veranderen. Je gaat een verplichting aan.  Dat is ook zo als je een gastvrouw wordt bij een inloophuis. Je gaat dan een verplichting aan.

Commitment
Als je een keer niet aanwezig kunt zijn, geef het dan zo vroeg mogelijk door! Afzeggen op de dag zelf of de avond daarvoor maakt het al een stuk lastiger om een vervanger te vinden. Heb je zelf al voor een vervanger gezorgd?, dan is het nog de vraag of deze je mag vervangen?  Dit kan het geval zijn bij 2 beginnende gastvrouwen  Er wordt altijd een ervaren kracht naast een beginnend gastvrouw geplaatst. 2 onervaren krachten is geen goed idee. Controleer ruim vooraf of het lukt. Bij geen bericht moeten we op je kunnen rekenen.

Roller-coaster

Vakantie, een weekje of paar dagen weg?
Dat geldt ook voor vakanties, een weekje of een paar dagen weg. Het is je goed recht maar geef dat ruim van de voren door, zodat er een vervanger gezocht kan worden. Valt er iemand voor jou in dan is het wel zo netjes als je dat ook eens voor een ander doet.

Wie regelt wat?
Het ligt aan het inloophuis hoe je dat moet aanvragen. Soms regelt een coördinator dit, of wordt dit onderling geregeld. Bij het inloophuis Medemblik wordt dit onderling geregeld via de vrijwilligers ‘WhatsApp groep’ en wordt het doorgegeven aan de coördinator.(die het meestal wel ziet).

Het dienstrooster
NB Diverse inloophuizen hebben een online-dienstrooster. b.v. : https://mijndienstrooster.nl  De gastvrouw kan dan online zien wanneer ze ingeroosterd staan. Dit wordt door de coördinator of administratief medewerker bijgehouden. Inloophuis Medemblik maakt gebruik van  https://mijndienstrooster.nl. De meeste gastvrouwen weten echter wel wanneer ze aanwezig moeten zijn. Voor evenementen wordt vaak een extra oproep geplaatst.

TIP: probeer zoveel mogelijk buiten de uren en openingstijden van het inloophuis te plannen!

Overleg en vergadering
Per jaar zijn er 2 gastvrouwen overlegbijeenkomsten. Dit is altijd op de laatste donderdag van het tweede en vierde kwartaal. Als er minder dan 1/3 van de gastvrouwen aanwezig zijn, dan wordt de vergadering telkens met één week verzet. De coördinators kunnen altijd een extra vergadering plannen als ze dat nodig vinden en ook de gastvrouwen kunnen om een extra overleg vragen.