Taken van de coordinators

De coördinator(s) zijn de spil in een inloophuis.
Ze zorgen voor een goed verloop en zorgen dat de gasten zich thuis voelen. Coördinators sturen de vrijwilligers aan, maken roosters en zorgen voor de planning. De coördinator werkt nauw samen met bestuur van het inloophuis.

Taken van een coördinator:

  • Zorgen voor een veilige en gezellige ontmoetingsplaats;
  • contactpersoon tussen vrijwilligers, gasten en bestuur;
  • sturen van vrijwilligers;
  • contacten met de overheid en zorg organisaties;
  • organisatie en planning rondom de activiteiten van het inloophuis;
  • contact onderhouden met de diverse hulporganisaties en samenwerkingspartners;
  • e.v.t. doorverwijzen naar hulpverleningsorganisaties;
  • aangaan en onderhouden van interne en externe contacten;
  • bijdragen en uitvoering geven aan de doelen van het Inloophuis;
  • maken van een nieuwsbrief;
  • bijhouden van de website of aansturing daarvoor geven;
  • zorgen dat de post verwerkt wordt;
  • en nog veel meer……

Daarvoor is het belangrijk dat ze beschikken over o.a. de volgende eigenschappen:

  • Affiniteit met de doelgroep hebben;
  • integer en empathisch zijn;
  • respectvol, discreet en niet oordelend zijn;
  • een goede balans kunnen houden tussen betrokkenheid en afstand houden;
  • grenzen kunnen stellen (liefdevol grenzen stellen);
  • goed kunnen luisteren en communicatief vaardig zijn;
  • organisatorische kwaliteiten hebben;
  • overzicht kunnen houden;
  • vrijwilligers kunnen sturen;
  • op de hoogte zijn van sociale media;
  • bekend zijn met website techniek;
  • in staat persartikelen te schrijven;
  • en nog veel meer………..

Een coördinator moet een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ kunnen overleggen. De z.g.VOG