Luisteren zonder oordelen

Luisteren zonder te oordelen.
Luisteren zonder oordelen is verstandig. Veel mensen ervaren een oordeel als een aanval en elke aanval kan schade aanrichten. Vaak is het ook niet nodig om een oordeel te geven als daar niet om wordt gevraagd  Een gesprek kan ook snel vastlopen als je constant een oordeel uitspreekt.

Vertellen zonder veroordeeld te worden
Als mensen voelen en weten dat ze hun verhaal kunnen doen zonder veroordeeld te worden dan stellen ze zich sneller kwetsbaar op.  Ze voelen namelijk dat ze veilig zijn en dat ze hun hart kunnen luchten bij jou, de gastvrouw, zonder dat je hun woorden tegen hen gebruikt. Dit is een prachtig geschenk. De meeste mensen weten dat ze maar bij weinig mensen hun zorgen, problemen, onzekerheden en geheimen kunnen delen zonder bang te zijn dat ze veroordeeld worden. Door je best te doen kun je veel betekenen voor de mensen om je heen. Leren luisteren zonder oordeel is niet zo moeilijk als het in het begin lijkt. Het is vooral belangrijk dat je oefent. En zoals met zoveel onderwerpen, hoe vaker je oefent, des te beter wordt je.

Luisteren zonder oordeel kun je oefenen in elke conversatie. En door het regelmatig te oefenen wordt je er snel beter in.
Het uitgangspunt is simpel: je luistert naar wat de ander te zeggen heeft zonder te oordelen. Je toont interesse, vraagt door en houd je eigen mening even voor je. Je valt de ander niet in de rede, probeert niet je gelijk te halen en wacht op je beurt om te praten.

Je bent met volledige aandacht bij de ander. En je geniet van het samenzijn in het moment.
Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar je eigen mening hoeft geen feit te zijn. Meningen verpakt als feit voelen ontzettend veroordelend. En dat is precies wat mensen vaak doen. Een paar voorbeelden:

  • ‘Dat doe je verkeerd?’
  • ‘Dat is toch helemaal niets voor jou zeg?
  • ‘Je bent wel negatief zeg’
  • ‘Wat loop je nu te zeuren, zo erg is dat toch niet?’

Je begrijpt dat deze opmerkingen niet in dank worden afgenomen. Je dringt iemand hiermee gelijk in de verdediging. Alles is relatief en vaak sluit je wereldbeeld niet altijd aan bij dat van de ander. Dit maakt je automatisch ook niet een beter persoon en stelt je ook niet in de positie om te mogen oordelen over de ander. En het wil ook niet zeggen dat je altijd gelijk hebt.

Moeten is dwang!  Vaak zeggen we ‘wat je moet doen’……Maar dat kun je beter vervangen door ‘Wat je kunt doen’

Praktisch: houdt het bij jezelf!
Het is beter om van een positieve benadering uit te gaan bij een andere mening. Dan kom je al snel minder veroordelend over. Doorvragen en verduidelijken is ook een belangrijk stuk gereedschap. Een paar voorbeelden:

  • ‘Dat is niet waar’ voelt anders aan dan: ‘Waarom zou dat waar zijn?
  • ‘Belachelijk, ik zou dat anders doen’ voelt anders aan dan: ‘Misschien heb je al eens nagedacht om het anders aan te pakken’
  • ‘Nu val je me weer in de reden’, voelt anders aan dan:  ‘laten we afspreken dat we elkaar niet meer in de reden vallen’
  • ‘Dus je collega’s vinden dat ook’ voelt anders aan dan: ‘ Ik begrijp dat je het met je collega’s besproken hebt, maar ik wil graag jouw mening horen?’

M.a.w. Denk na over wat je zegt!