Verbaal en Non-verbaal

Verbale en non-verbale communicatie
Maar liefst 70% van wat men wilt overbrengen, gebeurt via non-verbale signalen! Woorden (verbaal) vormen dus maar een klein deel van de communicatie tussen mensen. Wat verstaan we eigenlijk precies onder de non-verbale communicatie?

Houding
Een goede houding straalt zelfverzekerdheid uit. Een lichaamshouding heeft invloed op de manier van spreken en op het contact met b.v. een arts of therapeut

Oogcontact
De ogen kunnen veel zeggen. Ze laten zien dat iemand enthousiast is of niet Emoties in iemands ogen spreken boekdelen, ze tonen sympathie of afkeur.

Gebaren en bewegingen
Sta je kaarsrecht en doodstil als je spreekt of beweeg je veel met je handen  Je gesprekspartner ziet alles en als je gebaren en bewegingen niet bij je verhaal passen dan leidt dit af. Deze zal vooral je gebaren onthouden in plaats van de inhoud van je verhaal.

Uiterlijk
Wat doe je aan als je naar een arts gaat?  Op zich niet zo belangrijk, maar een goed gekleed persoon krijgt eerder respect. Mensen letten dus meer op je houding, bewegingen en uiterlijk dan op de inhoud van je verhaal. Reden genoeg om je bewust te zijn van je non-verbale communicatie!

Wat is VERBAAL?
Dat is alles wat gezegd wordt.

Gesprekken over de arts(en)
In een inloophuis is ‘de arts’ een geliefd onderwerp, positief maar ook soms negatief. Zo kan het gebeuren dat ene gast de dokter TOP vindt en een ander daar een tegenovergestelde mening over heeft. Dit kan te maken hebben met de houding van de gast zelf.

Verbaal als non-verbaal, een vijandige houding werkt niet in het voordeel van beide. Een gastvrouw kan met een gast van het inloophuis dit bespreekbaar maken door er naar te vragen. Ook artsen hebben wel eens niet hun dag en dat geldt ook voor patiënten. Door een gast bewust te maken van gesprekstechniek en houding kan deze meer bereiken. Een  goede voorbereiding op een bezoek speelt een belangrijk rol.

Moet een patiënt alles accepteren voor de goede sfeer?
Nee, zeker niet. Als een patiënt onheus behandeld wordt, dan kan deze de arts daarop wijzen op een rustige toon (verbaal) Mocht dit geen resultaat hebben, dan kan hij om een andere arts vragen. Van een arts wordt wat meer professionaliteit verwacht.  De volgende gedraging van een arts leiden al snel tot irritatie bij een patiënt.

  1. Ondeskundigheid of een mislukte behandeling.
  2. Geen voortgang in de klachten.
  3. Uitstel van behandeling.
  4. Wachtlijst.
  5. Aan het lijntje gehouden worden.
  6. Niet willen doorverwijzen.
  7. Niet serieus genomen voelen.
  8. Artsen die teveel op hun scherm kijken.
  9. Artsen die je snel weg willen hebben omdat ze achter lopen.

Een patiënt die in staat is zijn gesprek met een arts goed neer te zetten, zowel verbaal (met de juiste woorden) als non-verbaal (rustig en evenwichtig), zal meer bereiken. Helaas is niet iedereen daartoe in staat. Het is dan verstandig om iemand mee te vragen die dat wel kan!

Soms vragen gasten of de gastvrouw mee wilt naar de behandeld arts. Dit is niet aan te raden. Voor je het weet kom je daar niet meer van af of kom je zomaar in een conflict terecht wat niet goed is voor het inloophuis. Niet doen dus!