Gast of niet?

Grenzen stellen aan de doelgroep. M.a.w hoort de gast bij ons thuis?
Kankerpatiënten, familie, mantelzorgers en hun naasten zijn de doelgroep van elk inloophuis. Daarnaast bieden sommige inloophuizen ook ruimte aan mensen met een andere levensbedreigende ziekte. Zoals hartfalen, ALS of eetstoornis. Tijdens de opening staat de deur open en iedereen kan zomaar binnenlopen. Ook mensen waarvoor het inloophuis niet bedoeld is.

Voorbeelden:

  • Er komt een gast binnen die duidelijk verslaafd is aan drugs maar ook ernstig ziek!
    • Het is niet aan ons om als arts of therapeut op te treden. Het is belangrijk dat een gast zich gedraagt en andere gasten en gastvrouwen niet lastig valt. Het is dan handig om je vooral te focussen op de ziekte i.p.v. het drugprobleem. Zijn ze stoned of agressief? Vraag dan vriendelijk om terug te komen als ze van de drugs af zijn.
  • Er komt een verstrooide gast binnen met alzheimer of dementie!
    • Alzheimer en dementie zijn ziektes waarbij het geheugen ernstig beperkt is. Vaak weten ze zelfs niet meer wie hun partner is of wie hun kinderen zijn. Probeer er achter te komen waar ze vandaan komen (wonen). Of ze een adreskaartje bij zich hebben. Het is verstandig om contact op te nemen met de verzorgers of de instelling waar ze verblijven. Let op! Mensen met een tumor in de hersenen kunnen dit gedrag ook vertonen. Wees dus voorzichtig. Stel deze mensen altijd  gerust, geef ze een kopje koffie en probeer er achter te komen wat er aan mankeert en wat de reden is van hun bezoek.
  • Er komt een gast binnen die helemaal niet ziek is, maar het wel leuk vindt om kennis te maken……..
    • Dat mag natuurlijk. Voor één keer. Inloophuizen zijn er voor de doelgroep en niet voor iedereen. Probeer er achter te komen wat de werkelijke reden van het bezoek is? Je kunt nog verstelt staan. Soms zit er een heel (droevig) verhaal achter.
  • Er komt een gast binnen met een verhaal dat je denkt, dit kan allemaal niet!
    • De schrijver heeft zich hier zelf al eens behoorlijk in vergist! De truc hier is …Doorvragen en controleerbare informatie proberen te verzamelen. Na het bezoek kun je het e.v.t controleren. Dit kan n.l. een enorme valkuil zijn. Er zijn gasten die veel hebben meegemaakt, zelfs zo veel dat het ongeloofwaardig klinkt. Wees dus niet te snel met een oordeel!
  • Er komt een hypochonder binnen…….
    • En die mankeren natuurlijk wel wat. Of denken dat ze het mankeren. Ook hier geldt: doorvragen op controleerbare feiten, wie is je arts?, welke behandeling heb je gehad? Meestal praten ze zichzelf wel vast. Er zijn mensen die zich goed ingelezen hebben en de ziekte van een ander patiënt (van een bestaande patiënt op het internet) vervolgens op zich zelf weerkaatst. Deze zijn moeilijker ‘te betrappen’.
  • Een komt een gast binnen met psychische problemen
    • Het kan gebeuren dat iemand met een geestelijke aandoening als gast binnenkomt. Meestal kom je daar snel achter. Verwijs de gast dan naar de inloop van de GGZ Hier geldt: vriendelijk zijn, open vragen stellen zodat je een beeld hebt wat ook klopt! Twijfel je? Dan de coördinator inschakelen.

Bij twijfel, vraag het aan een coördinator.
Er zullen altijd meerdere factoren meespelen. Iedereen kent wel iemand die ziek is in de buurt. Voor de gasten van een inloophuis geldt: Horen ze tot onze doelgroep? Heb je daar twijfels over? Schakel dan de coördinator in. De coördinator kan een besluit nemen of doorverwijzen naar andere hulpverleners.