De zorgverzekeraar

De zorgverzekeraar
De zorgverzekeraar is een veel besproken onderwerp. Maar veel heeft te maken met de manier waarop mensen een verzekering hebben afgesloten. Een goedkope polis kan daardoor wel eens een duur verhaal worden. Vooral jongeren staan daar niet altijd bij stil. Dit geldt ook voor het eigen risico wat iemand wil lopen? Het is verstandig om daar bij stil staan, zeker aan het einde van het jaar en vooral als iemand chronisch ziek is. Elk jaar kan iemand n.l. weer kiezen voor een andere zorgverzekeraar en een polis nemen die beter is afgestemd op de huidige situatie en realiteit (oversluiten voor 31 december).

Iedereen een verplichte basisverzekering
Iedereen is verplicht verzekerd via de basisverzekering en veel wordt van daaruit ook betaald!  Aanvullende verzekeringen kunnen kosten vergoeden waarin de basisverzekering niet in voorziet.

Het is verstandig dat mensen eerst controleren of ze wel verzekerd zijn voor de aangeboden behandeling.
Iedereen kan gebruik maken van de telefonische helpdesk van de eigen verzekeraar voordat ze b.v. naar een kliniek gaan. Dit werkt beter dan er achteraf pas achter te komen dat deze geen regeling heeft met de verzekeraar of  ‘voor een gedeelte’. Niet iedereen heeft ook een vrije keuze! De verzekeraar bepaald in die gevallen welke behandelaars in aanmerking komen en welke niet. Hetzelfde geldt voor medicijnen en therapeuten.

Weten waarvoor je verzekerd bent!
Van een verzekerde mag verwacht worden dat deze bekend is met de polisvoorwaarden van de afgesloten verzekering! In de polis staat wat wel en niet betaald wordt. Van de verzekerde wordt verwacht dat deze daar ook naar kijkt! (en niet alleen naar de premie)

Premie en eigen risico
Iedereen betaalt voor de basis verzekering. Maar daarnaast is er ook 385,00 (2019) euro eigen risico. Wanner een gast verwacht hij deze kwijt is, dan is het handig om deze in maandelijks termijnen vooraf te betalen.

Een zorgverzekeraar kan soms meer betekenen dan verwacht.

  • Wachtlijstbemiddeling.
  • Zoeken naar een specialist
  • Extra hulp rondom ziekenhuisopnames
  • Diverse verzekeraars maken ook gebruik van BEST DOCTORS, voor een internationaal advies.

Er zijn ook veel  positieve ervaringen met de helpdesk en vragen staat vrij. Het is ook geen gunst, je betaalt voor de verzekering. Een voorbeeld is b.v. een cursus op kosten verzekeraar.

Cursus omgaan met een ziekte of aandoening.
Wist je b.v. dat aardig wat zorgverzekeraars baklessen vergoeden in hun aanvullende zorgverzekering? Vreemd, niet als die baklessen levens kunnen redden. Of op z’n minst levens kunnen verbeteren,

Waarom cursussen in de zorgverzekering
Niets  is vervelender dan wanneer een patiënt te horen krijgen ‘u moet maar mee leren leven’. Los van de lichamelijke klachten of ongemakken komt het leven op zijn kop te staan. Opeens zijn er allemaal leefregels om rekening mee te houden. Medicijnen moeten overal mee naar toe, en op de gekste tijdstippen moet de patiënt daarmee aan de slag. De meeste ziektes kunnen een leven ingrijpend veranderen. Om te leren leven met die nieuwe leefregels om te gaan,  bieden veel patiëntenorganisaties cursussen aan. Diverse aanvullende zorgverzekeringen bieden vergoedingen voor deze vorm van preventieve zorg aan.

Welke cursussen zijn er?
Vergoedingen voor baklessen zijn er echt. Voor mensen met een glutenallergie b.v., is dat een hele uitkomst. Zo’n allergie heeft een grote invloed op iemand zijn eetgewoontes. Er zijn ook cursussen voor omgaan met pijn, vermoeidheid en andere aandoeningen. Of een cursus rijden  met een mechanische rolstoel. Alle cursussen zijn erop gericht om bij de patiënt zelfredzaamheid te bevorderen. Hierdoor ontstaat minder druk op de professionele zorg, waardoor de totale zorgkosten in Nederland afnemen. Wil je weten welke cursussen een gast kan volgen? Laat ze dan contact opnemen met de eigen zorgverzekeraar of patiëntenvereniging.

Wat heeft dit met een inloophuis te maken?
Alle gasten van een inloophuis hebben te maken met de eigen zorgverzekeraar,  maar weten niet altijd de weg. Aan tafel komt dit regelmatig ter sprake. Een gastvrouw kan een gast op weg helpen met:

Weblinks met nuttige informatie:

Klacht over de zorgverzekeraar?

Een klacht indienen over de zorgverzekeraar?
Het is verstandig om een klacht eerst met de eigen zorgverzekeraar te bespreken. Elke zorgverzekeraar heeft zelf ook een klachtenafdeling waar je een klacht kan melden over een behandeling.

Ontevreden over de afhandeling van uw klacht.Als een gast niet tevreden is hoe een zorgverzekeraar is omgegaan met een klacht?, dan kan deze terecht bij de Stichting ‘Klachten en geschillen’ Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting heeft een ombudsman en een geschillencommissie.

  • Bemiddeling door ombudsman:
    De Ombudsman Zorgverzekeringen bemiddelt tussen de cliënt en de zorgverzekeraar. Dit kan door een brief te schrijven naar de Ombudsman Zorgverzekeringen of  de gast gebruikt het klachtenformulier van de SKGZ. De Ombudsman Zorgverzekeringen bemiddelt gratis.
  • Uitspraak van geschillencommissie:
    Lukt bemiddeling door de ombudsman niet? Dan kan de gast een klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. De uitspraak van deze commissie is bindend. Klachtenformulier van de SKGZ. De diensten van de geschillencommissie zijn niet gratis. Maar krijgt de patiënt gelijk? Dan krijgt deze de kosten terug.

Bron: Overheid