Wensen van gasten

De wensen van de gasten
De wensen verschillen van gast tot gast. Dit maakt het werken in een inloophuis zo interessant. Sommige gasten willen het graag over hun ziekte praten, anderen over de kinderen of de financiële gevolgen na de ziekte.

Ontdekken waar de behoeftes liggen
Een gastvrouw speelt hier handig op in en kijkt waar de gast behoefte aan heeft. Dit is niet altijd gelijk duidelijk en dat hoeft ook niet. Een goede gastvrouw ontdekt vanzelf wel waar de behoeften liggen. Dit kan er ook uitkomen na verloop van tijd. Uiteraard kun je er naar vragen, maar niet iedereen vindt dit prettig. Je zult zien dat gesprekstechnieken je daarin kunnen helpen. Breng een gast niet in verlegenheid.

Andere voorwaarden zijn:

  • Er moet een klik’ zijn.
  • Er moet een vertrouwens- relatie worden opgebouwd.
  • De gasten moeten zien dat je hun privacy serieus neemt.
  • Beschik je wel over de juiste ‘gereedschap’ om een (moeilijk) gesprek in goede banen te leiden?

Gasten worden snel emotioneel als je iets ‘raakt’. Vaak lopen ze er al langer mee rond. Voor deze mensen is het altijd  prettig als ze hun verhaal kwijt kunnen. Een paar voorbeelden:

De gast…

  • Weet dat deze snel gaat overlijden en wil nog graag in het reine komen met de kinderen of familie die ze langere tijd niet meer hebben gezien;
    • De vraag kan dan zijn: Heb je er al over nagedacht hoe je dit wilt aanpakken en wie je daarmee kunt helpen?
  • Is onzeker over de huidige behandeling en vraagt om je mening?;
    • De vraag kan dan zijn: Waar ben je onzeker over in je behandeling? Heb je daar met je arts over gesproken?
  • Maakt zich zorgen over het gezin wat achterblijft.
    • De vraag kan dan zijn: Heb je daar al over gesproken met de gezinsleden? Ben je op de hoogte van beschikbare hulp?

Zoals je ziet, bestaat het antwoord vaak uit meer vragen. Dit houdt het gesprek lopend.

Samen zoeken naar een oplossing
Gastvrouwen zijn geen oplossende therapeuten. Meestal heeft een gast zelf al nagedacht over mogelijke oplossingen. De kunst is om samen met een gast deze oplossing te transformeren tot haalbare doelen. Doelen waar de gast vervolgens zelf mee aan de gang kan gaan.

De eerste taak van een gastvrouw is om de gasten zelf de verantwoording te laten nemen. Hierbij ondersteunen met: luisteren, het stellen van de open vragen en e.v.t doorverwijzen naar professionele hulp. Het oplossen van diepliggende problemen ligt meestal buiten onze mogelijkheden.