De specialist

Medisch specialist
De medisch specialist is verantwoordelijk voor de onderzoeken en stelt behandelingen voor. De specialist begeleidt de patiënt ook na de behandeling b.v bij de verlichting van de late effecten van een behandeling. De specialist is ook de aanspreek persoon in het ziekenhuis en vaak de centrale zorgverlener.

Verpleegkundige of verpleegkundig specialist
Tijdens de ziekenhuisbezoeken krijgt de patiënt informatie, steun en advies van een oncologieverpleegkundige. Met deze oncologieverpleegkundige kan de patiënt vragen stellen over de behandeling, voeding, pijnbestrijding en lichaamsbeweging. Maar ook over emoties, klachten en zorgen. Een ‘verpleegkundig specialist’ mag nog meer. Deze mag kleine medische ingrepen verrichten en medicijnen voorschrijven.

Behandelingen in een behandelcentrum
Als iemand voor een ziekte behandeld wordt, dan krijg deze meestal te maken met chemotherapie, bestraling en andere onderzoeken. Ook het behandelcentrum, de plek met allemaal bedden komt dan in zicht. Over het algemeen kan gezegd worden, dat daar een uitstekende begeleiding geboden wordt. Ook hier geldt voor de patiënt: Wees proactief  en vraag als je iets niet begrijpt of als je ziet dat het fout gaat.

Niet op de stoel van een arts en specialist gaan zitten
Als gastvrouw kun je behoorlijk wat ervaring hebben. Vooral gastvrouwen die uit de zorg komen weten veel. Het is belangrijk om te onthouden dat je gastvrouw bent en geen behandelaar. Kritiek uiten op de behandelende arts is onverstandig. Goede raad mag altijd. Maak gebruik van open vragen.

  • Ik zie dat je niet tevreden bent over je arts, heb je dit ook met hem besproken?
  • Heeft de arts je voor de behandeling gewezen op mogelijke complicaties?
  • Je vindt dat je huisarts je te lang aan het lijntje houdt, zou een second opinion wat zijn?
  • Je zegt dat je arts de ernst niet goed heeft ingeschat, hoe gaat hij daar nu mee om?
  • Je vindt dat je arts een ernstige misser heeft gemaakt, wat zijn je plannen?
  • Heb je al contact gehad met de klachtenafdeling van het ziekenhuis?

TIP 1  Houdt het bij open vragen. Laat de gast de antwoorden zelf invullen!

Tip 2  Soms heeft een arts meer tijd nodig (hij kan ook niet alles weten) Het kan dan verstandig zijn om de vragen een paar dagen voor een bezoek al toe te sturen. Dan heeft hij de tijd om daar antwoord op te geven.

Ook een arts kan fouten maken
Een behandeling kan ook wel eens fout gaan. Iets wat een arts niet gelijk onbekwaam maakt. Harde kritiek levert dan weinig op. Zeker niet, als dat via een gastvrouw van een inloophuis komt. E.v.t.kan de gastvrouw verwijzen naar een klachtencommissie of wanneer ernstig, verwijzen naar een tuchtcollege. Het is niet de bedoeling dat een gastvrouw zich hierin gaat mengen. Wees voorzichtig met medische adviezen en maak het niet nog erger.