De huisarts
De huisarts, de schakel in de 1e lijn zorg.
De huisarts speelt een belangrijke rol bij de eerste diagnose en e.v.t doorverwijzing naar een specialist, maar ook in het traject van ziekenhuis opname en nazorg is de huisarts belangrijk voor o.a.:
- diagnose en doorverwijzing;
- voorschrijven van medicijnen;
- eenvoudige medisch handelen;
- contact met de specialisten;
- verwijzen naar hulp van de thuiszorg of naar een oncologisch verpleegkundige;
- aandacht voor de naasten.
Helaas komt de huisarts niet meer toe aan al deze taken en sommige taken worden al overgenomen door assistenten.
Niet meer te genezen
Als iemand niet meer te genezen is, dan bezoekt de huisarts regelmatig de patiënt.
Patiënten kunnen toestemming geven om hun medicijnengebruik zichtbaar is voor alle behandelende artsen en specialisten. Dit verkleind de kans op verkeerde combinaties van medicatie en allergieën.
Inroepen van hulptroepen
Gelukkig kan een huisarts hulp inroepen van de thuiszorg, therapeuten, de gespecialiseerde verpleegkundige en specialisten.
Verwijzen van de arts naar inloophuis?
Een huisarts kan ook verwijzen naar het inloophuis. Helaas gebeurt dit niet vaak. Gelukkig zijn ze wel bereid om de folders en boekjes in de rekken te zetten. Belangrijk voor een gastvrouw is dat verwijzen naar de eigen huisarts wel een goede stap is.
Gasten niet tevreden over de huisarts
In een inloophuis wordt veel gesproken over de eigen huisarts. Mensen kunnen tevreden zijn, maar ook tegenovergestelde is waar.
Het is voor de gastvrouw belangrijk om daar geen mening over te geven maar te verwijzen naar de mogelijkheden die er bestaan. Het is aan de gast zelf wat deze gaat ondernemen. Laat dit niet op advies van het inloophuis zijn.
Citaat: ‘Een dokter is iemand die ons pijn doet om ons goed te doen’
Ontevreden over de huisarts?
Dit kan o.a. het geval zijn als de huisarts:
- niet de zorg biedt die men verwacht had;
- verkeerde of te veel medicijnen voorschrijft;
- iemand te lang aan het lijntje houdt;
- weigert door te verwijzen naar een specialist;
- een verkeerde diagnose heeft gesteld.
Een klacht eerst met huisarts bespreken
Adviseer om problemen altijd eerst met de eigen huisarts op te lossen. Laat ze e.v.t iemand meenemen die daar ervaring mee heeft. Het is geen goed idee als een gastvrouw dit is.
Klachtencommissie huisartsen
Elke huisarts is verplicht aangesloten bij een regionale klachtencommissie. Deze commissie kan bemiddelen tussen de arts en de patiënt. Maar kan ook een klacht direct in behandeling nemen en uitspraak doen. De klachtencommissie legt geen straf of schadevergoeding op.
Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg
Vindt een patiënt de klacht zo ernstig dat de huisarts vervolgt of berispt moet worden. Dan kan deze een klacht indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Dit is een lang en formeel proces.
Op zoek naar een andere huisarts
Een klacht over de huidige huisarts kan een reden om over te stappen naar een andere huisarts. De website ‘Independer’ kan de mensen hierbij op weg helpen. Met de website: http://huisartsenvergelijker.nl vind je ook snel een nieuwe huisarts. Nieuwe patiënten kunnen dan gelijk leren van de ervaringen van andere patiënten.
NHG Richtlijn oncologie (verkort en aangepast op leesbaarheid)
Een op de drie mensen krijgt kanker en de huisarts ziet kankerpatiënten in verschillende ziektefasen en is het vaste aanspreekpunt voor de patiënt in de gezondheidszorg. Een belangrijke rol van de huisarts is het waarborgen van continuïteit en persoonsgerichte zorg. Voor een groot deel betreft dat zorg die op dit moment al dagelijks in praktijk wordt gebracht. (als het goed is)
Eenmaal bij de specialist en ziekenhuis,
maar buiten het zicht van de huisarts.
Dat is zeker niet uniek en komt vaker voor. De huisarts krijgt wel de brieven van het ziekenhuis maar doet daar verder niets mee. Dit is een zorgelijke ontwikkeling die zeker verbeteren kan.
Betrokkenheid van de patiënt zelf
Betrokkenheid van een patiënt kan bijdragen aan de besluitvorming waarbij de patiënt invloed heeft op zijn eigen proces. Dit is belangrijk in verschillende fasen van het ziekteproces en bij beslismomenten. Dit onder voorwaarde dat de patiënt een eigen inbreng wil en kan hebben. De huisarts kan dit proces ondersteunen.
Contact met de patiënt tijdens het zorgproces
Een van de aanbevelingen van het NHG is dat de huisarts na verwijzing naar een ziekenhuis contact houdt met de patiënt. Tijdens dit contact kan de huisarts met de patiënt de informatie van de specialist bespreken. Hierdoor voorkomt de huisarts dat het contact met de patiënt tijdens de behandelfase verloren gaat. Contact houden vergroot de betrokkenheid en loopt vooruit op goede nazorg.
Nazorg in de huisartsenpraktijk
Nazorg is een vast onderdeel van de huisartsenzorg, maar wordt nog niet altijd aangeboden. Van een in het ziekenhuis opgesteld nazorgplan, kan de huisarts deze zorg op maat in de eigen woonomgeving van de patiënt aanbieden. Oncologische nacontroles in de huisartsenpraktijk kunnen onder bepaalde voorwaarden deel uitmaken van dit nazorgplan. Dit geldt b.v. voor de nacontroles voor borst en dikke darmkanker.
Individueel zorgplan
Zowel in het ziekenhuis als in de eerste lijn werken de professionals met behandel- en zorgplannen. Het Individueel zorgplan (IZP) verbindt de gemaakte afspraken tussen zorgverleners en patiënt. Het speelt een belangrijke rol in de verantwoording van beide.
Twee belangrijke voorwaarden zijn van belang:
- De zorgprofessionals delen samen één visie
- Gegevens worden digitaal tussen patiënten en zorgverleners uitgewisseld. (met toestemming van de patiënt)
Palliatieve zorg
Palliatieve zorg is een wezenlijk onderdeel van de huisartsgeneeskunde. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking wil bij voorkeur thuis sterven. Ongeveer 53 procent van alle patiënten met kanker of een chronische aandoening overlijden thuis of in het verzorgingstehuis. Huisartsen begeleiden naar schatting 12 tot 13 sterfgevallen per jaar. In bijna 40 procent is de doodsoorzaak kanker. De huisartsen hanteren het NHG-Standpunt ‘Huisarts en palliatieve zorg’. Zie verder de les: palliatieve zorg