Organisaties

IPSO, de koepelorganisatie van inloophuizen.
Met als doel: inloophuizen versterken en te faciliteren zodat deze een goede ondersteuning kunnen aanbieden aan hun gasten. IPSO en haar leden voorzien elkaar van de benodigde kennis en informatie.

Gesprekspartner op niveau
Psychosociale oncologische zorg is net zo vanzelfsprekend en belangrijk als medische zorg. Inloophuizen zijn met een laagdrempelige zorg direct beschikbaar voor alle mensen met kanker en hun naasten. IPSO is een gesprekspartner van de overheid, zorgverzekeraars, zorgverleners, patiëntenorganisaties en onderzoekers wanneer kwesties rondom psychosociale oncologische zorg aan de orde zijn.

Doelstellingen
IPSO spant zich in om psychosociale oncologische zorg vanzelfsprekend en voor iedereen die daaraan behoefte heeft toegankelijk te maken. De acties en handelingen van IPSO zijn gericht op het stimuleren van:

  • erkenning van het nut en de noodzaak van psycho-oncologische zorg;
  • inbedding van psychosociale oncologische zorg in de oncologische zorgketen;
  • landelijke bekendheid van psychosociale oncologische zorg;
  • continue kwaliteitsverbetering en bewaking van psychosociale oncologische zorg;
  • toegankelijkheid en laagdrempeligheid van psychosociale oncologische zorg;
  • voortdurende financiële ondersteuning van psychosociale oncologische zorg.

Daarnaast onderschrijft IPSO de doelstellingen die zijn opgenomen in het Nationale Programma Kankerbestrijding en draagt ze bij aan de realisatie daarvan. IPSO zoekt bovendien aansluiting bij de uitgangspunten van KWF Kankerbestrijding, in het bijzonder de verbetering, functioneren en welbevinden op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied van mensen die leven met en na kanker.

Campagnes
IPSO start diverse campagnes om de bekendheid van psychosociale oncologische zorg te vergroten. Deze campagnes worden door de bij IPSO aangesloten inloophuizen en op regionaal en lokaal niveau uitgewerkt en uitgevoerd. Voor de jaarlijkse Wereldkankerdag campagne wordt samengewerkt met diverse organisaties in en rondom de oncologische zorgketen. Een voorbeeld was de campagne ‘wat doet kanker met jou’.